12/03/2015

Uitgelicht: het slacouvert

.
In de serie "Uitgelicht" ga ik het vandaag over iets bijzonders hebben, althans... ík vind het bijzonder.

Mijn ouders hebben zich ergens in 1935 verloofd en voor hun verloving kregen ze van iemand een slacouvert, waarbij ook een zoutlepeltje en een zoutbakje hoorde.
Dat slacouvert is van SOLA. Misschien hoorde er wel meer bestek bij, dat weet ik niet.

Ooit heb ik tegen mijn vader gezegd:- later wil ik dat slacouvert wel hebben, ik vind het mooi...
Hij zei toen:- Dat is goed, mijn kind...

Dus toen beide ouders in 1997 overleden kreeg ik hun verlovings-slacouvert in mijn bezit. Ik gebruik het elke dag, want zonder een heerlijke salade is mijn maaltijd niet compleet.

Om te laten zien hoe groot het slacouvert is heb ik mijn lieftallige pink bij  het zoutlepeltje gefotografeerd:




En ik ga nog even verder: waar komt de heerlijke, gezonde sla in?
Die komt in deze rode/oranje metalen geëmailleerde bak, die ik voor mijn trouwen kreeg op 19 december 1968, van mijn tante Dinie. De bak komt uit Finland en is van Finel. Klik maar op: Kaj Franck daar zie je de mooiste skandinavische ontwerpen...





En tot slot... het tafelkleed is geborduurd door mijn moeder.
Slacouvert: 80 jaar oud
Slakom: 48 jaar oud
Tafelkleed: meer dan 90 jaar oud...

En de eettafel? Die zou wel eens meer dan 100 jaar oud kunnen zijn.

Bijzonder toch?


15 comments:

Marjolijn. said...

Hier komt de spreuk: Wie wat bewaard heeft wat, goed tot zijn recht..!
Mooi dat jij alles zo goed bewaard hebt,en het nog dagelijks in gebruik te hebben.

Mooie dag vandaag.

Lutje said...

pure nostalgie.....
je moet dat zeker koesteren

Wim said...

Heel bijzonder! _Alles samen 318 jaar oud! ;-)

Jelle Droeviger said...

Ja, zonder verleden geen heden, Marlou... Het is mooi spul, en ze kunnen zoiets nu niet meer maken. Mijn oude moeder, 102, gaat vast glimlachen en instemmend knikken als ze straks dit blog van jou leest.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Inderdaad bijzonder! En dan heb ik het niet alleen over al dat moois wat je hier toont, maar ook over de heerlijke reportage die je er van maakte!
Het moet heerlijk zijn tussen al die herinneringen sla te eten lieve Marlou...

klaproos said...

héé'l bijzonder marlou, en geweldig ook dat jij er zo zuinig op bent, ik hoop dat het naar je kleinkinderen gaat en dat die er dan ook de waarde van zien, dat zou leuk zijn als zij het later door kunnen geven en het hele verhaal erbij kennen
leg je een schriftje aan :-) geschreven in je eigen mooie handschrift..
dat zou leuk zijn voor iedereen later...

wandel ze en zoek de zon op,

dikke knuffels met een geel randje
xxx

Ferry - Jacqueline said...

Deze spulletjes zeker heel bijzonder dat ze nog hebt. Het is antiek geworden. Misschien is veel geld waard.
Fijne dag.

John said...

Mogguh Marlou,
Geweldige mooi rode slakom. Hier in huis veel Scandinavische producten maar dat kan ook niet anders meet een partner uit Scandinavië.
Jij hebt het mooi voor elkaar zo met je spulletjes :)

doeg

Annet said...

Opmerkelijk leuke blijdrage Marlou. Ik meteen terugrekenen maar daar ben ik niet zo goed in.

Ik heb nog de houten slabak van mijn moeder die zij ooit in de Bijenkorf kocht. En ik draag een rode houwtjetouwtjejas die zij ook weer kreeg maar nooit droeg.

Haha.

<3

Sjoerd said...

Ik geloof niet dat ik gebruiksspullen heb die al zo oud zijn... Mooi dat je dat allemaal nog gebruikt, volgens mij is dat uniek.

די מריו said...

allemaal goed, als de salade maar vers is. ;-)

Love As Always
Di Mario

mirjam kakelbont said...

Het mooiste van alles vind ik dat jij er zo zuinig op bent! Velen hadden al lang het een en ander naar de kringloop gebracht, maar jij koestert je spulletjes. En ze worden steeds origineler ;-)
Baai baai sansjaain, Kiep smaailing!!
Liefs van Kakelino

Desire said...

Oh wat heerlijke retro! Ik hou er wel van en jij zo te zien ook ;-)

christiene said...

Heel bijzonder dat je dit hebt en gebruikt zo smaakt de salade een keer zo lekker.
En de schaal ook nog eens modern van deze tijd.
En alles met een verhaal.
sterkte met je rug, ik heb het ook al een tijdje in mijn rug.
Het is van zelf gekomen en gaat hopelijk van zelf weer weg.
groetjes Christiene.

Petr@ said...

Wat leuk Marlou!
Ik ben ook gek op oude spulletjes.
Het is juist heel bijzonder zeker als het van je moeder is geweest.

Liefs Petr@